Vælg en side

En af det mest irriterende ting ved at være fodboldspiller er, at du kan blive ramt af skader. Disse skader kan forhindre dig i at spille fodbold optimalt – og faktisk kan de forhindre dig i at spille fodbold overhovedet. Dette gælder naturligvis for en lang række sportsgrene, men især fodbold er udsat for en given skadesrisiko, fordi det er en kontaktsport, hvor modstanderen er tæt inde på dig for at stjæle bolden, skubbe til dig eller blot forhindre dig i at drive bolden fremad, som du ellers godt kunne tænke dig for at sikre dig, at dit hold tager føringen i denne kamp.

Der er mange ting, man kan gøre for at forebygge skader; så du kan have bedre chancer for at blive skadesfri gennem din sæson. Og det gælder faktisk uanset, hvilket niveau du spiller på. I denne artikel vil jeg give dig et par tips til, hvordan du kan forebygge skader, så du bedre kan klare dig skadesfri gennem en hel sæson. For kun uden skader kan du præstere på dit absolutte topniveau. Jeg håber, du kan bruge nogle af de tips, jeg kommer med, og at de kan hjælpe dig med at forebygge nogle dumme skader, som kan lægge en begrænsning på dine fodbolddrømme.

Brug svømning i din træning

Den tidligere Real Madrid-spiller Christiano Ronaldo er notorisk kendt for at svømme en hel del og inddrage det aktivt i sin træning. Og det er der faktisk andre årsager til, end han blot synes, det er sjovt at bade i noget vand. Svømning er en utrolig god form for motion, hvor du kan få trænet mange muskler i din krop uden at lægge en unødig stor belastning på dine led, som ofte er der, hvor fodboldspillere får skader: Fx i deres hofte, knæ, ankel eller noget helt fjerde.

Ved at inddrage svømning kan du derfor gøre din krop stærkere og derved mere modstandsdygtig over for skader og skevanker, som naturligt nok vil forekomme i en fysisk krævende kontaktsport, som fodbold nu engang er. Du kan derfor med fordel inddrage svømning i din ugentlige træning; fx at tage på besøg i den lokale svømmehal et par gange om ugen for at svømme nogle gode baner i den svømmestil, du foretrækker. Det er i hvert fald en solid måde at træne på, som kan styrke din krop og gøre den mere modstandsdygtig ovre for muskelskader.

Opsøg en dygtig fysioterapeut

En dygtig og uddannet fysioterapeut er ofte opdateret på de seneste nyheder inden for forebyggelse af skader. Og derfor kan du med fordel alliere dig med sådan en, som kan give dig tips til, hvordan du undgår skader. Måske har vedkommende kommentarer til, hvordan du træner på nuværende tidspunkt.

Og måske har vedkommende gode tips til, hvordan du kan inddrage nogle øvelser i din hverdag, som gør dig stærkere, hvorfor du i højere grad bliver klædt på til at stå i mod trælse situationer og potentielle skader, som kan dukke op i forbbindelse med nærkampe i en fodboldkamp.

 

Martin Jensen

15 års erfaringer med arbejdsskader, og skader generelt. Det er den slags erfaring man ikke kan se uden om. Der findes ikke det kursus, som jeg ikke har været på for at blive stærk i mit felt.
Martin Jensen